Tuesday, November 16, 2010

Hasil Tanaman


Sekali-sekala menjenguk tanaman di laman apabila ada kelapangan terutamanya di hujung minggu. Nampaknya tanaman yang berbuah kini hanyalah lemon, lada, longan, cempedak, kelapa, tebu kuning dan limau purut. Minggu lepas saya pergi ronda2 dengan skuter 'ego' saya untuk mengutip tahi lembu kering di jalanan untuk dibuat baja asli. Dapat le satu baldi besar untuk cover sebahagian dari tanaman saya di laman. Tambahan lagi sekarang ni musim hujan jadi membantu untuk tanaman tadi menyerap khasiat baja dengan lebih elok.







3 comments:

IRAKI said...

blh saya tanya,mcm mana tanam pokok cili pd tak kena dr serangan penyakit ye..selalu kalau saya tanam pokok lada @ cili padi mesti tak menjd..ada petua?

School Of Tots said...

TQ IRAKI. Saya takde petua pun. Untuk subur saya bubuh baja tahi ayam dan siram air basuh beras/ikan. Untuk racun serangga saya beli racun serangga all-in-one jenis spray harga RM14 kat kedai serbaneka. Jazakallah.

IRAKI said...

blh saya tau nama detail racun tersebut?

TRAVELOG UMRAH #2

  Kami baru kembali ke tanahair setelah bermusafir selama 13 hari ke mekah & madinah. Sebagai kenangan kami, berikut dipaparkan sedikit ...