CLICK my AD

Thursday, December 1, 2011

Air Terjun Serendah

Splash Of Fresh Water



The River Flow Going Down Stream


The Rock Mean And Clean


The Kids Having Fun



Most Visitors Playing At The Base





We just found the best kept secret in town - Air Terjun Hutan Lipur Serendah. Last weekend my family and my friend Bakar's family, 10 of us expoloring uphill at Air Terjun Hutan Lipur Serendah and found a nice spot about 300m from the base. The water so fresh and the view so very nice with privacy 100% belong to us. We love it and having a good time. The kids love it. And the best part is, we got the whole place secured for us, no disturbance from other visitors as they all crowded the base area where the big waterfall located. We spend about 4 hours enjoying ourselves from 1:30pm to 5:30pm.




@@@

Sunday, November 20, 2011

Nangka Madu Sudah Masak



Buah nangka madu yang sudah agak lama membesar kat dahan pokok depan rumah tu pagi ini aku telah potong untuk dapatkan hasilnya. Sejak beberapa minggu ini, aku sering check samada ia sudah masak atau belum, Namun tiada tanda seperti warna berubah atau bau masak, maka agak payah untuk aku menentukan samada ia sudah matang untuk dituai atau tidak. Pernah suatu ketika dulu aku petik buah yg terlalu muda. Walaupun telah di peram untuk beberapa lama tapi masih muda isinya, rugi sahaja.

Ada pula satu masa lain tunggu punya tunggu buahnya luruh sendiri, dan 80% daripadanya sudah membusuk dan rusak. Ada kawan kat surau bagitau tengok daun kat tangkai buah tu, kalau dah menguning maka itu tandanya buah dah masak. Cuma masalahnya kadang daun kat tangkai tu dah tak ada. Anyway buah yang aku petik hari ini alhamdulillah 75% daripadanya elok. Isinya memang first class. Segala puji bagi Allah.

@@@

Saturday, November 12, 2011

Rambutan Sudah Masak







Rambutan sudah masak di laman rumah. Last year tak berbuah tapi tahun ni Alhamdulillah ada rezki. Ada tiga pokok semuanya dan ketiga-tiga pokok berbuah walaupun tidak selebat mana. Jiran saya Hj Nawawi pesan supaya di tabur baja pada radius 5 kaki dari batang pokok untuk mengembalikan kesuburannya. Apa pun seronok saya melihat buah2 yg sudah mulai merah ini dan dapat di petik dengan tangan.


@@@

Wednesday, November 9, 2011

Cameron Highland

Men At Work - Burst Front Tyre Near Tapah

Beli Petai Orang Asli - RM13

Kedai Souvenier Along The Way

Lata Iskandar - Cheers !!

Honey Bees Enclosure

Hand Pick Strawberry

Lake View Hotel

Cabbage Farm

Giant Cabbage - RM25

The Colors

Bright Yellow Sun Flower

Mat Bangla and Strawberry

Packed Veggies at Flea Market

Vegetables Variety

Majestic View at Bharat Tea Plantation

Taking Our Sweet Time Down The Memory Lane

Allah is Great - Thanks for these Moments


Long time have not post nothing here. So today I feel like posting something. My family and I went to some sort of vacation the other day. It just a day trip but it is worth it. We went to Cameron Highland. It has been a while. We last went there I think about 5 years ago. We choose Tapah route to go up and Simpang Pulai route to come down. Cameron Highland is famous for breathtaking panoramic scenery, cool fresh air, tea plantation, vegetables farming, nice hotels, and strawberries. Lucky handset nowadays have quality camera built in, as we snaps about 650 photos using three Sony Ericson and one Nokia. We load into our PC and enjoy the 'slide show' a few rounds. Beautiful. Let me share 15 pieces here for a record. Allah who created heaven and earth, created all this surrounding for us to see and relate. Allah is Great.

@@@


Saturday, June 18, 2011

Update Laman

Limau Kasturi

Tebu Kuning Sedia Di Tuai

Lemon Rajin Berbuah

Lada Hijau Masih Bertahan

Kelapa Pandan

Dah lama benau rasanya tak berbloging di sini. Laman rumah pun tak berapa terurus, Cuma sekali sebulan kenalah mesin rumput, kalau tak kemuncup bermaharajalela. Pagi ni lepas balik dari pasar, singgah sat dan tinjau2 kat laman rumah. Sambil tu snap beberapa keping gambar buat update terkini apa yang ada. Antara buah yang ada kat pokok ialah buah lemon, limau purut, limau kasturi, kelapa pandan, lada hijau, dan tebu.


Deretan pokok pisang di kiri rumah masih stagnent, tak mau berbuah dia. Walaupun di awal dulu iaitu dalam 6 bulan dulu pertumbuhannya agak mendadak. Mungkin sudah tak ada baja. Sudah sampai masa di kayai dengan baja agar berbuah. Ikut logiknya dah sampai umur.



Beberapa bulan lepas saya tanam lagi sebaris tebu kuning kat tepi pagar sebelah kiri rumah. Nampak baru nak tumbuh elok. Dulunya kawasan ini dipenuhi pokok hiasan pagar. Kemudian bila dak menyemak saya pun buangkan semua dan diganti dengan semaian tebu ini.


Transformasi Pokok Kedondong

Pokok kedondong yang saya transfer dari tapak asal kat depan rumah dan bawak masuk tanam sebelah rumah okid tu pun nampaknya mula tumbuh balik.

@@@

Rock Kapak




Selepas menghantar anak ke tempat kerjanya, saya dan isteri singgah di pasar nak cari lauk. Kelihatan beberapa khemah didirikan oleh pihak Majlis Daerah di tapak bersebelahan pasar. Rupanya ada majlis penerangan 'Khidmat Bekalan Air Selangor' yang akan dirasmikan oleh Exco Kerajaan Negeri, YB Elizebeth Wong. Sebagai penyeri band Majlis Daerah menyediakan hiburan live band. Semua ahli band terdiri dari staf Majlis Daerah dan veteran belaka. Tapi dia punye slow rock baik giler. Lagu2 Sweet Charity keluar satu satu. Fuhh...sebijik Ramli Sarip.

@@@

Nangka Madu Depan Rumah



Pokok Nangka Madu depan rumah belajar berbuah. Harap dapat mekar dan masak buahnya, tidak gugur atau busuk di tengah jalan. Asalnya saya semai biji dari biji nangka madu yang saya beli di tepi jalan kat Rawang. Selalu kita tengok orang berniaga nangka madu dengan harga RM2 satu pek atau RM5 untuk tiga pek. Apabila di semai dalam poli beg tumbuh la pulak. Kemudian saya tanam kat depan rumah seberang jalan. Rasanya dah 5 tahun berlalu. Pokoknya dah tinggi 12 kaki. sebelum ni rajin berbunga tapi buah2 kecil yang beru nak menjadi habis buruk. Jadi saya cuba bungkus dan Alhamdulillah dua bijik ni nampaknya nak membesar elok. Harap dapat merasa la isinya yang manis tu.

@@@

Pelapik Boot Kereta



Saya telah melakukan yang terbaik untuk menghasilkan pelapik boot kereta dari keratan plywood hasil kerja tangan dan titik peluh sendiri. Hasilnya Alhamdulillah boleh tahan dan praktikal serta mencapai objektif untuk mengisi ruang dalam boot kereta proton saga saya. Yang lebih penting rasa puas kerana usaha sendiri bukan mengupah orang lain.

@@@

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...