CLICK my AD

Tuesday, December 28, 2010

Hujung Minggu Terakhir 2010

Lamb Grill - Restoran Pak Helmi Bt 16 Rawang

Buah Nangka Semakin Membesar

Pokok Belimbing Tumbang Sudah

Benih Pokok Cikonan dari MARDI

Kenduri Kahwin Di Rumah Jiran

Saya dapat 4 hari berhujung minggu pada kali ini kerana mengambil cuti tahun pada hari isnin dan selasa. Bermula pada hari jumaat selepas mengambil anakanda Farihin & Amir di stesen komuter Rawang yang pulang bercuti mid-sem dari UIA Nilai & PJ, terus pergi dinner di Restoran Pak Helmi Grill Lamb di Bt16 Rawang sebagai meraikan hari lahir isteri tercinta.

Pada hari sabtu itu tugasan hari minggu dimulakan dengan memesin rumput dan membersihkan laman sebelum membawa keluarga bersantai di One Utama. Pada hari ahad projek mencabar bermula iaitu menumbangkan pokok belimbing kerana gagal menghasilkan buah belimbing besi manis seperti idaman hati sebaliknya hanya mengeluarkan buah yang kecil yang masam dan selalu gugur sebelum masak. Dua tahun sudah saya memendam rasa maka hari ahad ini bersenjatakan golok saya terus membaham batang belimbing sebesar betis bunting itu tanpa belas kasihan lagi. Setelah bertungkus lumus hampir setengah jam maka tumbanglah ia menemui ajalnya.

Pokok nangka kat sebelah tu pun nampaknya dah belajar berbuah dan makin membesar. Saya juga membersihkan kawasan sekitar dan membuat sebuah lubang satu kaki persegi dan membuang segala batu batan. Teringat untuk menanam pokok cikonan yang anakanda Iman beli sebulan lepas semasa menyertai lawatan sekolah ke MARDI di Serdang sebagai ganti pokok belimbing tadi. Alhamdulillah beres. Semoga dapat tumbuh subur. Kemudian tengaharinya memenuhi undangan kenduri kahwin di rumah jiran kami iaitu Major bersara Hj Md Zain.

Malamnya bersama anak sulong Amir selepas solat Maghrib di surau Al-Faaizeen mengunjungi restoran mamak Salam Sentosa untuk siaran langsung perlawanan bola final AFF Suzuki Cup 2010 antara Malaysia dengan Indonesia. Sejarah telah terpahat apabila Malaysia menang bergaya 3-0. Sama2 kita tunggu perlawanan timbal balik di stadium Bung Karno hari rabu nanti.

Semalam (hari Isnin) kami sekeluarga bersantai pula di Tg Malim, shopping pakaian, CD dan peralatan sekolah. Malamnya sekitar 10 mlm kami menonton CD filem 'Takers'. Hari ini pagi-pagi lagi keluar ke pasar BS untuk beli lauk pauk, sambil bersarapan dan basuh kereta. By the way isteri sempat membeli ikan merah berharga RM50, fuyoo mahal giler...kari kepala ikan la nampaknya hari ni. Selesai baca paper The Star tadi terus singgah di depan PC ini membaca posting yang masih panas oleh isteri tercinta di Pandangan Kasih dan saya susuli dengan coretan terbaru di posting ini pula.

Hanya tinggal 3 hari lagi untuk kita semua melangkah ke tahun baru. Marilah kita sama2 muhasabah diri dan merancang masa depan yang lebih berwawasan di tahun 2011 nanti. Dekati manafaat jauhi mudharat.


@@@

Monday, November 29, 2010

Natural Air Freshner

Daun Pandan

Di Hiris Halus

Natural Air Freshner

Freshness In A Bowl



Pokok daun pandan yang ada di laman masih hidup subur, terus dominan di celah2 pokok tebu dan pokok limau nipis. Dah nampak macam bonzai. Salah satu fungsi daun pandan yang keharumannya semerbak itu selain dari menjadi penyeri apabila memasak nasi lemak, air sirap dan kueh mueh (e.g. sira & pengat pisang) ialah sebagai 'natural air freshner'.
Cara membuatnya:
  • Ambil 10-20 helai daun pandan
  • Basuh dengan air paip supaya bersih
  • Potong nipis-nipis
  • Jemur sekejap supaya kering
  • Masukkan dalam sarung dan digantung dlm kereta
  • Atau letakkan dlm bekas dan diletakkan dlm bilek air.

Baunya semerbak dan boleh tahan sehingga dua minggu. Baunya sebijik macam bunga rampai yang kita gunakan dalam majlis bercukur jambul atau selawat nabi. Boleh juga di letak dalam almari dan kabinet. Ia juga boleh menghalau lipas. Selamat mencuba. Go green !!

@@@

Thursday, November 18, 2010

10 Zulhijah


Semalam 10 Zulhijah, kita sama2 menyambut Hari Raya Korban. Selesai solat sunat hari raya korban di Masjid BS, saya dan anak sulong terus mendaftar sebagai petugas untuk program ibadah korban. Seramai 140 petugas diperlukan oleh pihak pengurusan masjid. Kami di tugaskan bersama tujuh orang yang lain untuk lembu yang ke 13. Ada 14 ekor lembu semuanya untuk dikorbankan tahun ini. Isteri saya pula menyertai petugas di bahagian dapur bagi penyedian juadah.

Setiap pasukan bertanggung-jawab untuk menyelesaikan urusan korban dari A ke Z, bermula dari merebahkan lembu mengadap kiblat, sembelih, melapah, memotong dan menimbang daging untuk agihan. Walaupun penat tapi ia merupakan pengalaman yang menyeronokkan.Lembu No.13 ini agak mantap dengan jumlah daging yang berjaya dikumpulkan sebanyak 120kg.

Selesai solat Zohor berjemaah kami sama2 menikmati makan tengahari berlaukkan gulai kawah dan sup tulang. Memang jelira.




Tuesday, November 16, 2010

Laman Suci


Kira pecah rekod la hari ni buat 4 posting sekali gus. Bukan apa snap gambar lepas bersihkan laman tadi rasa banyak kategori la pulak untuk di cantum jadi satu posting je, takut jadi rojak. Jadi elok rasanya di buat 4 posting iaitu Laman Suci, Hasil Tanaman, Koleksi Orkid dan Koleksi Kaktus. Paparan di maya pada buat tatapan anak2 dan orang dewasa. Inikan zaman internet jadi layan je lah.

Anyway hari ni hari rehat sebab semalam kerja lewat buat tender kat ofis, jangan mare ye. Besok kita sama2 menyambut Hari Raya Aidil Adha. Jadi sudah semestilah hari mulia ini akan lebih berseri apabila laman rumah dibersih dan dirapikan penampilan nya. Itulah yang saya usahakan pagi ini. Bermula dengan mesin rumput, buang sampah dan bersihkan semak samun. Setelah tu buat lawatan sekeliling laman sambil snap gambar guna hanfon.

Alang2 gambar 'sharp & clear' tu maka terlebih afdal lah kalau saya buat posting dan kongsi2 kan keindahan ciptaan Allah itu kepada blogger sekelian.

Selamat menyambut Aidil Adha semoga pengorbanan kita ikhlas kerana Allah.















Hasil Tanaman


Sekali-sekala menjenguk tanaman di laman apabila ada kelapangan terutamanya di hujung minggu. Nampaknya tanaman yang berbuah kini hanyalah lemon, lada, longan, cempedak, kelapa, tebu kuning dan limau purut. Minggu lepas saya pergi ronda2 dengan skuter 'ego' saya untuk mengutip tahi lembu kering di jalanan untuk dibuat baja asli. Dapat le satu baldi besar untuk cover sebahagian dari tanaman saya di laman. Tambahan lagi sekarang ni musim hujan jadi membantu untuk tanaman tadi menyerap khasiat baja dengan lebih elok.







Koleksi Orkid


Orkid juga menjadi minat isteri saya. Saya pula teruja melihat kecantekan dan keunikan orkid yang terdiri dari ribuan spesis itu. Seingat saya koleksi orkid kami bermula sekitar tahun 1995. Kerana harganya yang mahal, isteri saya lebih suka membeli 'cutting' untuk disemai. Pokok ini membesar dan mula mengeluarkan bunga secara berkala, kadang2 tu setahun hanya sekali saja. Selebihnya hanya lebat dengan daun sahaja. Isteri saya suka menggunakan 'baja nugget' dan kerang hidup sebagai baja. Kini kami memliki hampir ratusan spesis yang berbeza. Kalau satu pot bernilai RM20 maka anggaran koleksi orkid kami mungkin mencapai ribuan ringgit.

Jom kita lihat koleksi orkid di laman kami khas buat peminat orkid dan seni laman sekelian.











Koleksi Kaktus


Selesai mesin rumput di laman tadi, sambil berehat dan menikmati udara nyaman di laman, sempatlah pula snap beberapa keping gambar dari lensa 5.0 megapixel handset sony ericson 'hazel' isteri saya untuk dipaparkan pada laman web ini. Koleksi kaktus ini sebenarnya adalah hobi isteri saya yang memulakannya sekitar tahun 1998 iaitu kira2 12 tahun yang lalu, hinggakan ada juga yang dijual kepada para peminat. Semenjak tahun 2004 koleksi kaktus ini agak terbiar dan kurang diberi perhatian. Apapun Kaktus merupakan spesis tumbuhan yang unik. Mari kita tengok species apa yg masih kekal dalam koleksi.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...