Thursday, November 18, 2010

10 Zulhijah


Semalam 10 Zulhijah, kita sama2 menyambut Hari Raya Korban. Selesai solat sunat hari raya korban di Masjid BS, saya dan anak sulong terus mendaftar sebagai petugas untuk program ibadah korban. Seramai 140 petugas diperlukan oleh pihak pengurusan masjid. Kami di tugaskan bersama tujuh orang yang lain untuk lembu yang ke 13. Ada 14 ekor lembu semuanya untuk dikorbankan tahun ini. Isteri saya pula menyertai petugas di bahagian dapur bagi penyedian juadah.

Setiap pasukan bertanggung-jawab untuk menyelesaikan urusan korban dari A ke Z, bermula dari merebahkan lembu mengadap kiblat, sembelih, melapah, memotong dan menimbang daging untuk agihan. Walaupun penat tapi ia merupakan pengalaman yang menyeronokkan.Lembu No.13 ini agak mantap dengan jumlah daging yang berjaya dikumpulkan sebanyak 120kg.

Selesai solat Zohor berjemaah kami sama2 menikmati makan tengahari berlaukkan gulai kawah dan sup tulang. Memang jelira.




2 comments:

amirhailmi said...

raya 10 zulhijjah, bukan zulkaedah

School Of Tots said...

TQ amirhailmi, tersasul pulak saya. Ok correction done.

TRAVELOG UMRAH #2

  Kami baru kembali ke tanahair setelah bermusafir selama 13 hari ke mekah & madinah. Sebagai kenangan kami, berikut dipaparkan sedikit ...