Thursday, January 15, 2009

Rumah di Lereng Bukit

Aku sekeluarga menduduki rumah ini semenjak penghujung tahun 2002 dan ku terokai tanah berbatu laman nya dengan galian lubang demi lubang bertemankan cangkul besi. Di sini ku semai anak pokok buah2an seperti mangga harum manis, rambutan anak sekolah, rambutan gula batu, belimbing besi, cermai siam, longan ping pong, duku langsat, pisang tanduk, pisang berangan, pisang emas, cempedak nangka, kedongdong, tebu kuning, betik tropika, limau nipis, lemon madu, limau kasturi, gajus, kelapa pandan, kelapa gading & manggis.


Ku selang-seli bajai dgn baja organik, baja kimia hijau & merah dan menyiram secara berkala maka dapatlah dilihat tumbesaran nya dari setinggi 1 kaki hingga kini ke puluhan kaki dan sudah beberapa musim berbuah. Laman berumput itu pula ku lapisi dgn 2 lori besar 'top soil' dan ku tanam 'pearl grass' yg tidak perlu ku mesin lebih 3 tahun, namun ia akhirnya di jajah oleh 'cow grass' yg nampaknya mencacak tumbuhnya dan perlu ku mesin hampir setiap bulan.

Hari2 minggu & cuti umum sebahagiannya ku isi bersama isteri yg sama2 meminati gardening 'to develop' laman ini. Isteri pula semenjak zaman rumah sewa 18 tahun dulu lagi meminati tanaman okid, bunga kertas, kaktus, dan ulam2an. Jadinya koleksi ini berkembang biak. Ulam2an yg ada termasuklah bunga kantan, cekor manis, lengkuas, daun kesom & pegaga. Belajar dari pengalaman maka isteriku telah berjaya menjadi individu yg berseni dalam jagaan tanamannya. Alhamdulillah taman ini sudah 'matured' dan 'settle down'. Bersyukur kepada Illahi atas ketenangan dan kenikmatan ini.

No comments:

TRAVELOG UMRAH #2

  Kami baru kembali ke tanahair setelah bermusafir selama 13 hari ke mekah & madinah. Sebagai kenangan kami, berikut dipaparkan sedikit ...