CLICK my AD

Saturday, January 17, 2009

Hasil Tuaian

Lot depan rumah saya yang masih belum berpenghuni itu, saya jadikan sebagai kebun tanaman serai, betik, pisang dan tebu. Dulu ada juga terung, bendi dan lada. Tanah ni kalau dibiarkan akan diserang semak samun dan ditawan rumpai liar yang menjalar. Itulah cabarannya. Kalau dah ada kit penyembur racun berpam tu senang la sikit. Boleh la di racun secara menyeluruh rumpai perosak itu, untuk memberi ruang kepada tanaman tumbuh subur. Baru la nampak pro sikit. Anyway dalam keadaan yang kurang terurus itu pun tanaman serai dan tebu saya masih bertahan. Secara berkala dapatlah di tuai hasilnya.

Inilah saya paparkan hasil tuaian pagi ini. He he.....nak makan tak habis. Jadi hasil tuaian tu di jual kepada En Rosli pemilik kedai runcit basah di Jln Kenari. Sambil membeli bahan mentah kat kedai tu seperti ayam & ikan, maka di tolaklah pulak hasil tuaian tadi. Ala2 sistem "butter" gitu. En Rosli memang mengekalkan konsep bahan2 mentah yang fresh saja untuk di jual di kedainya. Katanya dengan cara itu pelanggan2nya kekal berurusan untuk jangka masa panjang. Serai, pegaga, kantan, kesom, dan cekor adalah antara hasil tuaian kami yang sentiasa diterima dengan tangan terbuka oleh beliau.

Pagi ni saya bawak 100 btg serai (rm6), 1kg pegaga (rm7) dan 5 kuntum bunga kantan (rm2.50), jadi total hasil tuaian saya dan isteri pagi ni jeng je jeng ialah rm15.50.

Isteri beli ayam 2 ekor dan 1kg ikan selar berjumlah rm35. Jadi kena top-up RM19.50, kira ok la tu. Itulah antara keseronokan mendapat hasil dari usaha yang sedikit berbakti pada tanah. "ok En Rosli 2 minggu lagi, insyaAllah kita bawak lagi" pesan isteri saya sebelum kami meninggalkan kedainya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...