CLICK my AD

Saturday, May 29, 2010

Buah Naga





Alhamdulillah pagi semalam sambil dok clear laman, isteri dengan gumbiranya memberitahu, "Pa, tengok ni, pokok dragon fruit sudah keluar buah." Memang benar, kelihatan beberapa kelopak muda buahnya mula berputik. Setelah lebihkurang dua tahun penantian, empat batang pokok dragon fruit ini kami tanam, akhirnya menampakkan hasil buahnya. Mungkin juga berkat khasiat baja bio compost keluaran jabatan pertanian yang saya bubuh sebulan lepas. Harap2 melekat menjadi buah yang subur, bukan gugur di tengah jalan. Maklumlah buah sulong, apa2 kemungkinan boleh berlaku.

Pokok longan ping-pong juga berbuah walaupun tidak lebat. Isinya manis bak gula. Kelihatan beberapa bijik sudah menjadi santapan si tupai yang kadang2 bekunjung mencari rezki. Isteri berbisik, "Ya Allah, tinggalkan baki sedikit kepada kami untuk dinikmati, jangan semuanya menjadi habuan si tupai."

Saya juga sempat menanam pokok mangga harum madu di tapak rumpun tebu yang sudah dilupus hayat. Benih mangga saya semai beberapa lama dulu dan terbiar dalam poly bag kat belakang rumah. Jadi sementelah ada ruang tu, saya pun tanam je lah. Tak rugi berbudi pada tanah.

Saya mengemburkan tapak tanaman itu dan mengeluarkan batu2 dan tanah2 ko
ntang. Kebetulan pula dua minggu lepas, saya buat projek mengeluarkan bahan2 buangan dari longkang2 sebelah kanan rumah, yang 90% nya terdiri dari tanah2 subur. Dapat satu tong besar, jadi saya ambil peluang menggunakan tanah ini untuk menanam benih mangga harum madu ini. Semoga tumbuh dan membesar dengan sihat. Ditakdirkan tidak sempat menikmati hasil buahnya, saya niatkan sebagai sedekah jariah kalau tidak ditebang orang nanti.

Pisang emas sudah menampakkankan jantungnya dan pokok lada hijau pun nampaknya rajin berbuah. Oh ya lemon yang besar itu, seronok beb. Dan macam biasalah saya dan isteri mencantas apa yang patut dan membuang semak
samun demi melapangkan sedikit suasana dan mencantekkan laman rumah. Ini sebahagian dari riadah mingguan dan cara yang baik untuk mengeluarkan peluh menggantikan senaman biasa.

S
empat juga memetik 3 biji kelapa pandan dan 2 biji kelapa ganding untuk dinikmati kelazatan air dan isinya. Syukur banyak2 atas segala nikmat yang dikurniakan Allah ini. Amiin.

@@@

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...