Saturday, June 6, 2009

Tambah Serai


Sejak beberapa weekend ni, saya bersihkan kawasan semak kat kebun depan rumah sikit demi sikit. So far dah tiga round. Selesai bersihkan satu kawasan, maka saya pun buat lubang secara tersusun menggunakan cangkul besi 'cok betul' dan letakkan setengah sudu kecil baja biji hijau pada setiap lubang tadi. Kemudian saya ambik serumpun serai yang dah tua untuk buat benih. saya lerai-leraikan bersama akarnya untuk jadi benih induk. Saya potong daun serai bagi kontot menggunakan cutter. First round hari tu dapat tanam 40 lubang. Last weekend tambah 20 lubang lagi dan semalam expand lagi kawasan dan berjaya complete 40 lubang lagi. So total dah dapat 100 lubang yang akan berkembang menjadi 100 rumpun, insyaAllah.


Saya dok congak2 kalau setiap rumpun dapat produce 30 batang serai, maka 100 rumpun dapat le 3,000 batang serai. Kalau 100 batang harganya RM6 maka 3,000 batang serai tu dapat RM180 ye tak? Saya bercadang nak expand 100 rumpun lagi. Campur yang dah sedia ada dapatlah lebih kurang 300 rumpun. Kalau ok dapatlah 9,000 batang setiap 3 bulan iaitu RM540. Ok la tu, sebagai hobi.

No comments:

TRAVELOG UMRAH #2

  Kami baru kembali ke tanahair setelah bermusafir selama 13 hari ke mekah & madinah. Sebagai kenangan kami, berikut dipaparkan sedikit ...