Thursday, April 23, 2009

Bermain Di Laman




Pagi minggu itu aku pun meninjau2 laman hijau. Rumput2 liar sudah panjang. Maka aku pun keluarkan mesin rumput F-1 aku dari stor. Dengan sekali start enjin mesin F-1 ku mengaum garang. Ready untuk membaham segala di jalanan. Setelah beberapa ketika laman hijau ku kembali berseri. Hamparan rumput yang dimesin pendek rapat ke bumi itu kelihatan bak hamparan karpet. Rasa bagai hendak ku baring dan menatap langit, namun terik mentari menghalangku.

Hari ni juga rasa ada semangat untuk menabur baja biji di pangkal pokok2 buah. Sudah lama benar tidak berbuah kecuali kelapa dan betik.

Di laman dapur ku renung anggurku yang subur menjalar di jajaran peneduh pintu dapur. Lebat pula daun2 nya. Namun masih belum mengeluarkan buah sulongnya.

Bila berkebun dan manjaga laman menjadi hobi masa terluang di hujung minggu, maka seronok dan gumbira walaupun penat dan letih. Itulah nikmat Allah buat hamba-Nya di lembah prima yang beruntung ini.

No comments:

TRAVELOG UMRAH #2

  Kami baru kembali ke tanahair setelah bermusafir selama 13 hari ke mekah & madinah. Sebagai kenangan kami, berikut dipaparkan sedikit ...