Sunday, April 6, 2014

Pisang Abu@Kebatu dan Nangka Madu







Alhamdulillah setelah penantian yg agak lama maka semalam pokok pisang abu atau pisang kebatu ini telah ku tebang untuk mengambil hasil buahnya sebanyak 4 sikat yang berjumlah 34 biji pisang semuanya. Setelah sikat pisang di lerai daripada tandannya, maka pisang2 ini di bungkus dgn kertas surat khabar sebagai proses peram supaya cepat masak dalam tempoh dua tiga hari ini. Seronok menikmati hasil tanaman sendiri. Saya banyak juga tanam pisang pelbagai spesis di laman rumah.

Pokok nangka madu depan rumah berbuah sebanyak 8 biji. Memang pokok nangka yang saya tanam beberapa tahun lalu ini sangat rajin berbuah. Dua biji telah selamat di tuai hasilnya tempoh hari. Semalam bila saya check 6 biji lagi yang setia bergayut, di dapati sebiji sudah ada bau dan bila di picit kulitnya ada sedikit lembut. Sah sudah masak. Maka Alhamdulillah rezki lagi yang Allah kurniakan. Nangka madu ini memang baka baik punya. Apa tidaknya, dia punya isi fuyooo memang manis tahap gaban. Isinya kental dan sedap.

@@@

No comments:

TRAVELOG UMRAH #2

  Kami baru kembali ke tanahair setelah bermusafir selama 13 hari ke mekah & madinah. Sebagai kenangan kami, berikut dipaparkan sedikit ...