Saturday, August 25, 2012

Buah Salak Gred A



Buah Salak Gred A hasil usha anak sepupu saya Mohd Sowi (beberapa tahun senior saya) dari Kg Chenderong Batu, Kelantan. Asalnya benih Salak Sabah ini diberikan oleh bapa saudaranya iaitu arwah Hj Shafie, bekas Imam Masjid Chenderong Batu.


Dia telah menyemai bijinya dan menguasai teknik kawin jantan-betina pokoknya bagi penghasilan buah yang subur. Tanah kampung memang sesuai dan keredupan di bawah lindungan bayang pokok2 besar di sekitarnya memberikan pencahayaan 50-50 sangat ideal untuk pokok salak ini membesar dan hidup subur.


Kini Mohd Sowi adalah pemilik yang berjaya kepada ratusan pokok salak yang sudah matang yang sentiasa menghasilkan buahnya tanpa mengenal musim. Tahniah Mohd Sowi (yg saya panggil Abe Ngoh) atas budi mu pada tanah yang di balas Allah dengan rezki melimpah. Pada tahun ini sahaja sudah kurang lebih RM6,000 diperolehinya daripada jualan kepada peraih yang datang ke kampungnya. Pendapatan ini mungkin mencecah tiga kali ganda jika dia menjualnya secara langsung di pasaran.


Nota: Abe Ngoh hadiahkan saya 5 kg buah salak fresh sebagai cenderahati pada pertemuan kami di Hari Raya beberapa hari lepas. Terima kasih.


@@@

No comments:

TRAVELOG UMRAH #2

  Kami baru kembali ke tanahair setelah bermusafir selama 13 hari ke mekah & madinah. Sebagai kenangan kami, berikut dipaparkan sedikit ...