CLICK my AD

Saturday, June 18, 2011

Update Laman

Limau Kasturi

Tebu Kuning Sedia Di Tuai

Lemon Rajin Berbuah

Lada Hijau Masih Bertahan

Kelapa Pandan

Dah lama benau rasanya tak berbloging di sini. Laman rumah pun tak berapa terurus, Cuma sekali sebulan kenalah mesin rumput, kalau tak kemuncup bermaharajalela. Pagi ni lepas balik dari pasar, singgah sat dan tinjau2 kat laman rumah. Sambil tu snap beberapa keping gambar buat update terkini apa yang ada. Antara buah yang ada kat pokok ialah buah lemon, limau purut, limau kasturi, kelapa pandan, lada hijau, dan tebu.


Deretan pokok pisang di kiri rumah masih stagnent, tak mau berbuah dia. Walaupun di awal dulu iaitu dalam 6 bulan dulu pertumbuhannya agak mendadak. Mungkin sudah tak ada baja. Sudah sampai masa di kayai dengan baja agar berbuah. Ikut logiknya dah sampai umur.



Beberapa bulan lepas saya tanam lagi sebaris tebu kuning kat tepi pagar sebelah kiri rumah. Nampak baru nak tumbuh elok. Dulunya kawasan ini dipenuhi pokok hiasan pagar. Kemudian bila dak menyemak saya pun buangkan semua dan diganti dengan semaian tebu ini.


Transformasi Pokok Kedondong

Pokok kedondong yang saya transfer dari tapak asal kat depan rumah dan bawak masuk tanam sebelah rumah okid tu pun nampaknya mula tumbuh balik.

@@@

Rock Kapak




Selepas menghantar anak ke tempat kerjanya, saya dan isteri singgah di pasar nak cari lauk. Kelihatan beberapa khemah didirikan oleh pihak Majlis Daerah di tapak bersebelahan pasar. Rupanya ada majlis penerangan 'Khidmat Bekalan Air Selangor' yang akan dirasmikan oleh Exco Kerajaan Negeri, YB Elizebeth Wong. Sebagai penyeri band Majlis Daerah menyediakan hiburan live band. Semua ahli band terdiri dari staf Majlis Daerah dan veteran belaka. Tapi dia punye slow rock baik giler. Lagu2 Sweet Charity keluar satu satu. Fuhh...sebijik Ramli Sarip.

@@@

Nangka Madu Depan Rumah



Pokok Nangka Madu depan rumah belajar berbuah. Harap dapat mekar dan masak buahnya, tidak gugur atau busuk di tengah jalan. Asalnya saya semai biji dari biji nangka madu yang saya beli di tepi jalan kat Rawang. Selalu kita tengok orang berniaga nangka madu dengan harga RM2 satu pek atau RM5 untuk tiga pek. Apabila di semai dalam poli beg tumbuh la pulak. Kemudian saya tanam kat depan rumah seberang jalan. Rasanya dah 5 tahun berlalu. Pokoknya dah tinggi 12 kaki. sebelum ni rajin berbunga tapi buah2 kecil yang beru nak menjadi habis buruk. Jadi saya cuba bungkus dan Alhamdulillah dua bijik ni nampaknya nak membesar elok. Harap dapat merasa la isinya yang manis tu.

@@@

Pelapik Boot Kereta



Saya telah melakukan yang terbaik untuk menghasilkan pelapik boot kereta dari keratan plywood hasil kerja tangan dan titik peluh sendiri. Hasilnya Alhamdulillah boleh tahan dan praktikal serta mencapai objektif untuk mengisi ruang dalam boot kereta proton saga saya. Yang lebih penting rasa puas kerana usaha sendiri bukan mengupah orang lain.

@@@

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...