CLICK my AD

Sunday, July 18, 2010

Family Trip to Penang


Alhamdulillah berpeluang bersama keluarga tercinta untuk makan angin ke Penang. Cuma anak kedua kami tidak cuti dari UIA kerana exam mid-sem. Kami bertolak sekitar pukul 7:15 pagi dan sampai di Penang sekitar pukul 10:30 pagi. Cuaca sungguh nyaman sepanjang perjalanan.

Sudah
beberapa kali ke Penang tapi masih belum puas kerana coverage yang agak terhad, di sekitar Komtar dan Penang Road sahaja. Maka kali ini saya berazam untuk lebih adventerous. Masih banyak peribadi Penang yang tersembunyi.








Kali ini rasanya ingin mencuba menyeberang dari Butterworth ke Georgetown menggunakan Feri. Ternyata pengalaman yang menarik. Tiket yang dikenakan untuk kereta ialah RM7.70 not bad mengambil kira tiada bayaran dikenakan untuk trip balik nanti. Kereta tersusun dalam tiga barisan sekitar 30 bijik di tingkat bawah manakala tingkat atas pula dipenuhi penumpang. Ada juga Feri yang khas yang hanya mengangkut kenderaan sahaja.

Setelah parking kereta depan Masjid Jamek Benggali berdekatan Penang Road, kami pun ronda2 dan pekena nasi kandar Line Clear, iaitu kedai nasi kandar no.3 terbaik di Malaysia (selepas Restoran Kayu dan Restoran Brahimsha). Saya pekena lauk ayam goreng dan telor ikan. Isteri lauk kari ikan dan telor ikan, anak2 lauk ayam. Total kena RM42, Amir anak sulong yang baru dapat biasiswa UIA yang belanja. Alhamdulillah.


Kemudian
survey cari hotel untuk penginapan. Mula2 singgah kat Hotel Townhouse kadar sewanya RM92 untuk bilek 4 orang. Kemudian singgah Hotel Cititel dengan kadar sewa Superior Room RM188. Seterusnya menyeberang jalan ke Hotel Malaysia yang setinggi 10 tingkat itu, ada offer RM138 untuk Family Room plus 4pax buffet breakfast dan free parking, kalau kadar biasa RM230. Setelah ditimbangkira, kami mengambil keputusan menginap di Hotel Malaysia. Hmmm...memang selesa.
Petangnya kami mena
han bas RapidPenang No.502 untuk meneroka Balik Pulau. Tiketnya RM13.60 untuk 4 orang. Ini pertama kali saya mula mengenali mukabumi Pulau Mutiara ini secara lebih dalam. Laluan bas merentasi pekan dan desa, dusun durian, tepian pantai dan lereng bukit. Pemandangan yang menarik.

Dinner malam tu kami try Restoran Sup Hameed yang lokasinya berhadapan dengan Hotel Malaysia tempat penginapan kami. Saya pekena sup ayam, nasi puteh dan teh tarik. Isteri saya order sup kambing dan roti. Amir order sup perut dan nasi puteh manakala anak bongsu kami Iman order roti nan satu set. Total: RM26.50. Seterusnya ronda2 mengambil angin malam.

Pag
inya setelah buffet breakfast, kami pun berjalan2 menerokai banyak kedai2 dan bazar di sepanjang Penang Road terutamanya kawasan berhadapan Mydin. Kami singgah di Kedai Nasir Jeruk yang menjual aneka jeruk dengan harga RM4 untuk 1/2 kg. Alhamdulillah kerana kali ini dapat memborong jeruk di kedai muslim. Anak2 dan isteri pula membeli beg utiliti, cantek dengan harga yang berpatutan.

Setelah chekout dari hotel, kami drive ke Feringgi, singgah di Tg Bungah dan pantai2 indah sepanjang perjalanan. Lunch makan laksa penang Tg Bungah yang memang kauw (RM13.20).

Seterusnya berkunjung ke Botanical Garden dan bersantai di Plaza Gurney. Sebelum balik ke KL singgah sekali lagi untuk dinner nasi kandar di Line Clear (RM28.50).
Menyeberang dari Gergetown ke Butterworth sekali lagi menggunakan perkhidmatan Feri. Suasana dan pemandangan malam sangat indah.


Bertolak dari Butterworth melalui PLUS sekitar pukul 9 mlm. Namun kerap berhenti untuk berehat kerana mengantuk termasuklah di R&R Sg.Perak, R&R Tapah dan R&R Ulu Bernam. Hanya berjaya sampai di rumah sekitar 6 pagi. Biar lambat asal selamat. Jumlah duit minyak sekitar RM110 dan tol sekitar RM75. Keletihan yang berbaloi dengan trip percutian yang best.

@@@

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...