Friday, December 11, 2009

Berkebun dan Beriadah

Berkebun dan beriadah nampaknya pagi ni. Maklumlah hari cuti umum Keputeraan Sultan Selangor. First thing first, berdua2an dengan isteri untuk menamatkan riwayat saki baki buah rambutan kat atas pokok tu, adelah dalam 30 bijik kot. Panjat memanjat dan jolok menjolok, akhirnya selamat, maka togellah pokok rambutan itu. Yang tinggal hanyalah daun2 nye yang melebat, mungkin penangan baja cacing yang saya bubuh dua minggu lepas.

Kemudian saya berkunjung ke kebun depan umah. Dah lama rasanye kebun tu terbiar tanpa arah tujuan. Ok lah pagi ni rasanya nak tebang tebu2 yang dah tua dan ingat karang sambil kel
uar solat jumaat tu, nak terus pi upah mesin kat kedai regular di BS3. Maka 13 batang tebu menjadi mangsa. Pucuk nye sayang la pulak nak buang begitu saja. Maka saya pun clearkan sikit semak2 dan rumput-rampai kat tepi pagar dawai tu dengan cangkul. Seterusnya ambik 'cok betul' buat lubang dan pacakkan pucuk2 tebu tadi. Maka terhasillah semaian 13 batang tebu. InsyaAllah 6 bulan lagi dapat le hasil nye. Betulkah kata fukahak tidak rugi berbudi pada tanah.

Malam tadi Hj Munir ada mengundang saya untuk bermain ping pong pada pukul 9 pagi. So selepas beres berkebun tu, cuma tebu2 tadi belum di risik, maka saya pun pi mandi dan mengenakan outfit riadah. Terus SMS Hj Munir. Maka beriadah lah saya di K3P (Kelab Ping Pong Prima) selama hampir dua jam. Boleh tahan juga skil Hj Munir. Jadi berpeluh sakanlah saya, Alhamdulillah. Ade lah exercise sikit. Maka saya berazam untuk bermain ping pong ini at least sekali seminggu. Balik dari riadah terus ke pergola, relax sat sambil makan buah rambutan. Seterusnya tebu2 itu saya risikkan kulitnya apa yang patut. Isteri pulak mintak tolong gantungkan pokok belalai gajah kat tiang menghala laluan dapur. Menjelang pukul 12:45 tgh, siap semuanya.

Terus saya mandi dan bersiap untuk pi solat Jumaat. Anak saya Amir pula sudah sampai di pekan BS dari UIA untuk balik bercuti mid-semesta selama seminggu. So terus pickup dia kat bus stop untuk ke masjid. Selesai solat terus ke kedai di BS3 untuk mesin tebu. Dapat penuh satu tong biru dan dua bag plastik, lumayan. Upahnye RM5. Balik terus lunch. Isteri masak ikan siakap goreng merah, sayur lemak lobak & kobis, dan goreng daging. Berselera semuanya. Dan air tebu sejuk. Nikmat bin nikleh. Kini time berehat. Mungkin sat lagi terlelap....zzzZZZZ.

@@@

No comments:

TRAVELOG UMRAH #2

  Kami baru kembali ke tanahair setelah bermusafir selama 13 hari ke mekah & madinah. Sebagai kenangan kami, berikut dipaparkan sedikit ...