Saturday, October 10, 2009

Bidai Buluh


Bidai buluh ini di jadikan penyeri untuk cover pagar dawai antara rumah saya dengan rumah jiran sebelah. Nak buat tembok nanti angin tak dapat lalu pulak, rasa lemas. Jadi bidai buluh ni jadi pilihan. Nampak seni dan agak klasik. Di sulami dengan pasu2 okid. Bidai2 buluh ni saya beli di sebuah nurseri kat depan ofis saya di Keramat. Dapat harga special RM12 sekeping. Bila dah reput kena lah ganti dengan yang lain. Tapi dapat bertahan setahun lebih la jugak, ok la tu.

Time nak raya hari tu, saya beli 7 keping untuk ganti yang dah reput. Anak saya Amir tolong vanish bagi kalis air sikit, baru tahan lebih lama. Ruang depan rumah area pergola tu nampak berseri dengan bidai buluh ni. Sebelum ni saya guna bidai kayu yang saya beli di Tanjung Malim semasa baru pindah rumah pada tahun 2002 dulu. Maknanya dapat bertahan 7 tahun rupanya bidai kayu tu, memang berbaloi.

Laman belakang dekat dengan pintu dapur sebelah kiri juga saya hiasi dengan bidai buluh ni. Nampaklah berseri sikit, sambil relax kat atas buaian tu ambik angin. Konsep santai ala-ala bali ni menjadikan suasana sekeliling menyenangkan dan refreshing. Ini sangat penting bagi saya setelah penat bekerja seharian, dapat pulang ke rumah untuk berehat terutamanya pada hujung minggu.

3 comments:

MZA muhd zaharin bin abdullah said...

Assalam mintak saya no fon nak call skrg

MZA muhd zaharin bin abdullah said...

Assalam mintak saya no fon nak call skrg

School Of Tots said...

TQ mohd zaharin.

Bidai buluh saya beli beberapa tahun dulu di nurseri depan Sapura di Jalan Enggang, AU2 Keramat, KL. Tak tahu la masih ada di jual ke tak sekarang.

TRAVELOG UMRAH #2

  Kami baru kembali ke tanahair setelah bermusafir selama 13 hari ke mekah & madinah. Sebagai kenangan kami, berikut dipaparkan sedikit ...