Tuesday, February 10, 2009

Berkebun 3 in 1


Cuti 3 hari ini termasuk cuti thaipusam telah aku manafaatkan dengan berkebun. Bermula dengan pembersihan semak samun dan penambahan tanaman serai di laman rumah depan yang tidak berpenghuni itu. Semalam segala semak samun yang terkumpul macam bukit itu telah aku bakar menjelang senja. Ketika jiran2 sudah menutup tingkap rumah masing2. Bukan apa takut isu asap masuk rumah menjadi masalah pulak. Alhamdulillah udara tenang dan tidak berangin sangat. Jadi asap tu cantek mengarah ke atas dan tidak ke kiri atau ke kanan. Selamat semak samun kering itu menjadi abu. Dan hari ini sisa2 yang tinggal telah aku kumpulkan dengan cangkul sebagai baja bakar. Aku agih2kan baja itu ke pokok2 serai yang baru kutanam 2 hari lepas dan pokok2 besar di laman termasuklah 3 pokok rambutan, pokok kelapa gading, pokok longan, dan pisang. Tidak ketinggalan jugak pokok mata kucing yang baru di 'modify' semalam. Dan Alhamdulillah hujan renyai2 pulak lepas maghrib tadi, maka insyaAllah suburlah hendaknya. Hari ini jugak aku telah keluarkan 3 pokok salak (dari perut buni) yang di tanam beberapa bulan lalu di laman, yang mengikut isteriku perlu di buang memandangkan duri2nya yang agak bahaya ibarat 'jarum jahit tilam' dan demi untuk melapangkan lagi laman. Aku akur dan memasukkan ketiga2 anak pokok yang sudah tingginya sekaki itu ke dalam poly bag. Hari ini aku sedekahkannya kepada jiranku Hj Munir & Hj Shaharuddin untuk di tanam di kebun masing2. Manakala satu lagi selamat aku tanam di laman surau Al Faiizeen. Aku niatkan sebagai sedekah jariah jika menjadi berbuahnya nanti. Maka lengkaplah 3 in 1 aku dalam berkeringat. Yes, I green the earth!

No comments:

TRAVELOG UMRAH #2

  Kami baru kembali ke tanahair setelah bermusafir selama 13 hari ke mekah & madinah. Sebagai kenangan kami, berikut dipaparkan sedikit ...