Saturday, January 10, 2009

Mesin Rumput



Hari ni mesin rumput day. Tadi buang daun2 kering, batang pisang yg ditebang tempoh hari, rumput2 liar, daun pisang, dan pelepah kelapa gading kat depan tu. Kira clear la sikit sebelum saya mula mesin rumput. Cuaca yang redup memang sesuai sangat le cuma kena make sure rumput tak basah takut rosak mesin rumput tu pulak. Rasa puas betul setelah selesai semuanya.

Laman yang kemas dan hijau sedap mata memandang. Sebelum simpan balik mesin rumput dalam stor, kena la bersihkan dulu roda2 nya, celah2 dan tepi2 dari segala sisa rumput dan tanah. Tunggu kering betul baru masukkan dalam stor. Selalunya paling lama pun 3 minggu lagi kena la mesin balik. Barulah terjaga dan kemas laman ini. Dulunya untuk potong dan trim apa yang patut ni diupah RM60 setiap kali. Tapi setelah dibeli mesin rumput ini dapatlah jimat upah tu. Masuk kali ni dah 5 x mesin sendiri, maknanya dah RM300 jumlah upah yang dapat dielakkan. Kalau dah guna 11 kali lagi balik modal la dengan harga beli mesin rumput yang dibeli dua bulan lepas ini.

No comments:

TRAVELOG UMRAH #2

  Kami baru kembali ke tanahair setelah bermusafir selama 13 hari ke mekah & madinah. Sebagai kenangan kami, berikut dipaparkan sedikit ...