Tuesday, January 13, 2009

Anak Sekolah


Saya ada tanam 2 pokok rambutan "anak sekolah" di laman rumah. Time berbuah memang seronok. Dah 3 musim berbuah. Manis dan rangup. Anak pokok rambutan ni asalnya saya beli di nurseri kat Tg Malim. Benih kawin siam, jadi cepat le dapat hasilnya. Ada satu pokok lagi jenis rambutan "gula batu", namun setakat hari ni masih belum menghasilkan buah, slow bebenor.

Anyway kawasan rumah saya ni sebenarnya tanah nya berbatu. Jadi cara menanam yang saya amalkan ialah gali tanah tu bersaiz 2' x 2' x 2' isipadunya. Keluarkan batu-batan yang kelihatan, hinggalah air dapat mengalir ke bawah dan tidak bertakung, ini penting. Akar yang terendam dalam air memang tak sihat, dan boleh membawa maut kepada pokok yang di tanam. Ok dah siap gali lubang, maka eloknya di bubuh secukup rasa baja organik tahi ayam atau tahi lembu kering dan seumpamanya. Di selang seli dengan tanah elok, yang beli kat nurseri RM1.50 sekampit tu kira alrite le kan. Atau top-soil atau baja bakar, yang penting tanah subur yang berkhasiat.

Sekarang ambik lah anak pokok tadi. Keluarkan elok2 dari poly bag. Jangan bagi terusik struktur akarnya. Kalau payah nak keluarkan dari poly bag, maka guna pisau la ye untuk potong terus poly bag itu, senang cerita. Letakkan anak pokok tadi kat tengah2, sedang elok paras tanah atasnya dengan paras tanah asal iaitu permukaan lubang tadi. Kalau tak cukup tanah lagi maka sila top-up. Ok done. Siram air secukup rasa biar segar dan mampat kan tanah tu sikit. InsyaAllah kalau ada rezeki tumbuh le tu.
Kalau rajin setiap 2 minggu taruk la baja tahi ayam sikit. Atau baja bijik hijau (jenis 15.15.15). Tapi jangan banyak nanti mampus pula. Satu lagi petua ialah kalau orang umah basuh beras, airnya jangan dibuang tapi taruk dalam bekas. Kemudian gunakan untuk siram kat pokok tadi. And last but not least ialah air basuh ikan (termasuk le perut2 ikan) tu jugak boleh diguna untuk di siram buat baja, tapi in smaller dose sebab heavy bahan kimia nya. Kalau diperam beberapa hari, air ikan tadi lagi kauw. Bahagi2 kan dose tu biar banyak pokok dapat merasa. Kalau time kemarau tu rajin2 le siram pokok dengan air. Itulah antara petua yang dapat dikongsi bersama.

Pokok rambutan ni batangnya agak keras jadi anai2 tak minat. Berbeza dengan pokok mangga. Untuk pengetahuan, dua batang pokok mangga saya yang sudah matang dan berbuah terpaksa saya tebang kerana mampus di serang anai2. Nanti saya cerita kisah sedih ini dalam posting yang lain pula. In the mean time, nikmati lah buah rambutan "anak sekolah" saya ...he he jangan mare.

No comments:

TRAVELOG UMRAH #2

  Kami baru kembali ke tanahair setelah bermusafir selama 13 hari ke mekah & madinah. Sebagai kenangan kami, berikut dipaparkan sedikit ...