Sunday, January 18, 2009

House Keeping

Nak maintain bumi hijau kat Impian Iman ni pun bukan alang2 tau. Penat jugak. Tapi kalau di buat secara konsisten maka masih nampak terkawal. Ingat konsep kami ialah DIY, tak main la upah2 orang ni. So kira ori la kan. Jadi pagi ni setelah take a nap sat selepas solat subuh, maka saya dan isteri have a sweet time berdua-duaan breakfast nescafe dan roti bakar kat foyer depan umah sambil menikmati angin pagi sepoi2 bahasa dan kehijauan padang rumput di depan mata. Lepas tu bermulalah operasi.

Pertamanya ambik penyapu 'garfu' tu untuk kumpulkan segala daun2 kering. Saya ikat pokok okid kat tepi pagar tu dengan dawai supaya jadi berkelompok. Daun2 layu dari pokok2 tepi pagar yang di cucuk ke tanah pada minggu lepas masa 'overhaul' kawasan pagar sisi kanan turut di bersihkan. Isteri pula sibuk dok trim pokok2 bunga kertas di atas pergola, di penjuru foyer depan, dan pada kelompok pasu2 di beberapa 'island' sekitar laman.

Oh ya sambil tu sempat jugak alihkan sepohon salak yg di tanam kat laman ke tempat baru menggantikan anak rambutan kat penjuru depan gate kanan. Anak rambutan yang disemai oleh isteri pakai biji, di alihkan pula ke seberang jalan antara pokok betik dan nangka. Kalau panjang umur hidup la, kalau tak pun tak apa. Jadi sekarang ada 4 pokok salak yang tingginya baru lebih kurang sekaki kat laman sebelah kiri umah. Tengok lah, kalau nampak tak sesuai maka terpaksalah di buang atau alihkan ke tempat lain. Sayang juga sebab benihnya kami bawak dari kampung, dan buahnya pernah kami makan, memang sedap gile, lain dari yang pernah kami beli kat pasar2 malam tu.

Akhirnya saya ambik 'kereta tolak' dan penuhkan bahan2 buangan tadi untuk dinyah lupuskan di lereng bukit sebelah kanan rumah sekitar 50m berjalan kaki. Hmmm....2 trip baru clear. Pastu terlelap jap kat kerusi santai biru 'ala2 tepi swimming pool' kat foyer depan tempat ambik breakfast tadi. He heh...jgn mare, penat la katakan.

No comments:

TRAVELOG UMRAH #2

  Kami baru kembali ke tanahair setelah bermusafir selama 13 hari ke mekah & madinah. Sebagai kenangan kami, berikut dipaparkan sedikit ...