CLICK my AD

Friday, January 21, 2011

Tumbuhan Pagar


Sudah agak lama tidak ada posting baru di sini. Kebetulan hari rabu lepas MC kerana sakit kaki, semalam cuti umum dan sempat berkunjung ke klinik, setelah disuntik pain killer oleh doktor dan dengan izin Allah maka sakit itu reda. Dua hari berehat di rumah, maka malam tadi sudah boleh ke surau Al-Faaizeen untuk pengajian Kitab Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang di pimpin oleh Ust Bakar. Antara hadis Rasulullah yang di ulas ialah perihal bagaimana kita mengejar dunia seoalah-olah hidup ini masih lama dan mengejar akhirat pula seolah-olahnya kita akan mati besok. Maka perihal dunia bolehlah kita slow and steady.

Hari ini saya memang apply cuti tahunan (menjadikan weekend kali ini agak panjang iaitu 5 hari termasuk MC, Thaipusam, AL, & Weekend) dan memandangkan kesihatan sudah agak baik maka pagi2 lagi saya ke laman rumah. Niat hari ini ialah untuk membersihkan tumbuhan pagar yang meliar di sudut depan kiri rumah. Setelah sejam lebih bertungkus lumus maka Alhamdulillah mission accomplished, cumanya belum sempat di buang di tempat buangan lagi. Harapnya anak saya akan pulang ke rumah petang ini dari UAI bisa membantu.

Niat asal ialah untuk clearkan tumbuhan pagar yang dah tak ada konsep tu sekali gus saya berhajat nak gantikan dengan pokok tebu kuning. Rasanya sesuai untuk sepuluh lubang lagi. Kena mintak bekalan pucuk tebu dari penjual air tebu kat Jalan Semarak. Semoga berjaya.

Keringat membasahi badan, elok untuk kesihatan. Kemudian saya petik dua biji kelapa pandan dan tiga biji kelapa gading di pokok depan rumah. Dapat air kelapa satu jag untuk di sejukkan dalam freezer dan di nikmati tengahari nanti. Setelah di jamu dengan tiga biji karipap oleh isteri bersama dua gelas air sejuk, maka saya pun membersih diri untuk solat Jumaat di Masjid As Salam. Sambil itu memenuhkan bonet kereta dengan empat kotak botol plastik kosong untuk di jual di kedai recycle, dapat 3kg, bernilai RM3.30 (RM1.10 per kg rupanya).Sekadar itulah kisahnya...

@@@

2 comments:

Anak Pendang Sekeluarga said...

Saya memerlukan komentar dan pandangan berkaitan dengan artikel baru yang saya tulis di blog saya.Mungkin saudara mempunyai pandangan dan komentar yang berbeza dengan saya dan diharapkan sama2 kita berkongsi pandangan dan komentar itu kearah kebaikan.Sekian terima kasih.

School Of Tots said...

TQ Anak Pendang kerana sudi singgah. Hidup di dunia 60 tahun hanya bersamaan dengan 90min hidup di Akhirat. Renung2kan dan selamat beramal.

Fakta bukan Auta:
-----------------
1 hari Akhirat = 1000 tahun dunia

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...