Sunday, January 17, 2010

Menghirup Udara Segar

Pagi hari minggu yang agak produktif, iaitu selepas solat subuh berjemaah dgn isteri dan anak, sempat mengaji Al-Qur'an sekadar dua mukasurat bersama terjemahannya. Kemudian parking depan TV9 sat tengok rancangan "Tanyalah Ustaz", pagi ni kelolaan Ustaz Zahzan. Kemudian bersiap nak hantar Iman ke sekolahnya di SMK-BS untuk mesyuarat badan pengawas nya yang bermula jam 8 pagi. Bersekalilah pula untuk hantar Nur Farihin (kakak) ke tempat kerjanya di BookWorm, shift pagi 8pg-4ptg. Untuk info, kakak dah 3 minggu kerja di BookWorm sepanjang masa cuti tunggu result SPM ni. Alhamdulillah.

So singgah sat kat kedai Mesra Petronas, beli roti Delecia dan air Dutchlady buat bekal breakfast Iman & Kakak. Ok then have a sweet time dengan isteri ambo, gi breakfast roti telor & teh tarik di Salam Sentosa. Bungkus roti milo satu, untuk hantar kat Kakak buat makan masa break nanti. Pastu drop mama kat pasar cari lauk-pauk & sayur-mayur. Hmm...sambil tu pi isi minyak kereta & beli The Star.

Balik umah jeng jeng...misi mesen rumput. Clear beb. Cantek & green. Macam biasalah daun2 kering, pelepah2 kelapa & pisang memenuhi 'kereta tolak' yg masih kempis tayar tu, untuk di nyahkan di kaki bukit sana. Mission berjaya. Then pickup Iman dari sekolahnya. Mama masak percik ikan untuk lunch...best.

Lepas lunch tu, relax sat kat sofa di 'm
ini library corner' di bawah deru kipas sambil baca The Star. Sedih melihatkan berita front page tentang bencana gempabumi di Haiti yang dikhuatiri meragut 200,000 nyawa dari sejumlah 4 juta penduduknya. Apabila bala Allah tiba, maka di sana tiada lagi di bezakan antara yang mana kelompok yang beriman atau yang kufur.

Around pukul 4ptg s
ekali lagi pulas steering pi ambik Kakak pulang dari kerjanya. Selepas solat asar dan minum petang bersama juadah bubur jagong (mama sediakan juadah peberet Iman ni dah masuk kali ketiga untuk minggu ini), kami sekeluarga bersiap untuk keluar riadah iaitu berjogging & cycling sekitar taman yang dikelilingi pemandangan indah bukit bukau, awan di langit, tasek dan kehijauan di bumi. Sambil menghirup udara segar kurniaan Allah yang tidak ternilai harganya, yang menjadi penyebab dan hukum alam untuk kita dapat bernyawa & bernafas lagi hari ini. Alhmadulillah.

Terasa sihat badan setelah saya berlari-lari anak sejarak 3 km ini. Berpeluh seluruh badan. Cuma di khuatiri akan di susuli sakit2 urat malam nanti, maklumlah permulaan aktiviti ri
adah yang sudah lama tidak di amalkan. Amalan gaya hidup sihat ini harapnya diteruskan menjadi rutin mingguan sekeluarga, insyaAllah. Oh ya, sempat jugak menuai hasil tanaman, iaitu setandan pisang emas.

Ok setelah kering peluh, bersiap pula untuk berjemaah maghrib di surau. Kemudian ke Pasar Malam untuk membeli dinner dan apa yg patut. Kami mencuba nasi kukus ayam kampong sebagai juadah makan malam. Boleh tahan juga sedapnya. Anakanda menonton movie "My Wife Is A Gangster" di TV8. Saya masuk beradu sekitar pukul 11 malam kerana kepenatan.

Se
bagai konklusi posting ini dan mengambil tajuk yang digunakan, maka saya sangat lah bersyukur ke hadrat Illahi atas segala nikmat dan rezki yang di kurniakan. Terutamanya nikmat saya sekeluarga dapat "Menghirup Udara Segar" di kaki bukit ini. Saya merasa sangat bertuah kerana di pilih Allah untuk kurniaan yang tidak ternilai ini. Amiin.

@@@

No comments:

TRAVELOG UMRAH #2

  Kami baru kembali ke tanahair setelah bermusafir selama 13 hari ke mekah & madinah. Sebagai kenangan kami, berikut dipaparkan sedikit ...