Sunday, February 24, 2013

Semai Anak Pokok Hiasan

Semalam buat projek sikit. Saya ambik tanah kat depan rumah yang asalnya di kumpulkan oleh pekerja majlis daerah yang maintain longkang. Jadi tanah tu campuran dengan bahan buangan longkang telah di seliputi rumput rampai. Saya cangkul tanah itu dan asingkan bahan2 buangan. Hasilnya dapat tanah subur sebnyak satu kereta tolak penuh. Tanah tadi saya rawat dan campur dengan tanah lain. Kemudian saya masukkan ke dalam poli beg. Isteri saya pula menyemai anak2 pokok yang telah diceraikan daripada pasu. Antara pokok yang disemai ialah pokok money plant, keladi dan fern. Saya kira ada 17 beg pokok money plant, dan selebihnya 4 fern dan 9 keladi, menjadikan total 30 beg semuanya. InsyaAllah setelah subur nanti akan di jual kepada kenalan kami seorang apek pengusaha nurseri.

Semaian pokok Fern & Keladi

Semaian pokok Money Plant

No comments:

TRAVELOG UMRAH #2

  Kami baru kembali ke tanahair setelah bermusafir selama 13 hari ke mekah & madinah. Sebagai kenangan kami, berikut dipaparkan sedikit ...