Tuesday, November 16, 2010

Koleksi Orkid


Orkid juga menjadi minat isteri saya. Saya pula teruja melihat kecantekan dan keunikan orkid yang terdiri dari ribuan spesis itu. Seingat saya koleksi orkid kami bermula sekitar tahun 1995. Kerana harganya yang mahal, isteri saya lebih suka membeli 'cutting' untuk disemai. Pokok ini membesar dan mula mengeluarkan bunga secara berkala, kadang2 tu setahun hanya sekali saja. Selebihnya hanya lebat dengan daun sahaja. Isteri saya suka menggunakan 'baja nugget' dan kerang hidup sebagai baja. Kini kami memliki hampir ratusan spesis yang berbeza. Kalau satu pot bernilai RM20 maka anggaran koleksi orkid kami mungkin mencapai ribuan ringgit.

Jom kita lihat koleksi orkid di laman kami khas buat peminat orkid dan seni laman sekelian.











No comments:

TRAVELOG UMRAH #2

  Kami baru kembali ke tanahair setelah bermusafir selama 13 hari ke mekah & madinah. Sebagai kenangan kami, berikut dipaparkan sedikit ...