Friday, September 18, 2009

Rumah Okid Baru





Sempena Hari Raya biasanya orang tukar langsir baru, sofa baru, dsb tapi kami tukar rumah okid baru. Sebenarnya kerana terpaksa. Rumah okid lama yang berbakti kepada kami selama 7 tahun telah rebah menyembah bumi kerana reput di telan usia. Maklumlah dibuat dari kayu biasa bukan kayu cengal tua seperti pergola kami tu. Cuma enam tiang batu yang menyokong bumbung kayu rumah okid itu je yang masih bertahan dan masih boleh diguna khidmatnya.

Setelah berfikir hampir sebulan tentang design baru rumah okid ini maka di minggu ketiga ramadhan hari tu kami membuat keputusan mutlak untuk membuat design 'iron rod' pulak. Supaya lebih tahan kepada dedahan cuaca panas dan hujan itu. Kami anggarkan mungkin ia boleh bertahan hingga sepuluh tahun sebelum di makan karat dan turut menyembah bumi.

Jadi pada hari rabu minggu lepas tempahan kami siap di pasang. Hmmm....agak menarik dan unik. Tukang yang memasang yang bernama Alex itu pun mengaku ini adalah first time dia membuat rumah okid. Isteri saya terpaksa memantau pemasangan 'netting double layer' bagi memastikan kekemasan finishing nya.

Dan minggu ini barulah isteri saya siap memindahkan okid2 dan sekali lagi menyerlahkan kretivitinya untuk menyusun atur puluhan orkid kami ke rumah barunya. Tidak terlalu padat supaya ada laluan lapang untuk rasa 'inviting' untuk di lalui di bawahnya.

Kami paparkan beberapa snapshot untuk memberi gambaran sebenar rumah okid baru ini...

No comments:

TRAVELOG UMRAH #2

  Kami baru kembali ke tanahair setelah bermusafir selama 13 hari ke mekah & madinah. Sebagai kenangan kami, berikut dipaparkan sedikit ...